وضعیت بشر (یا وضعیت بشری)
کارگردان : ماساکی کوبایاشی
فیلم‌های سه‌گانهٔ وضعیت بشر در مورد جنگ چین و ژاپن در جنگ جهانی دوم و فیلمی ضد جنگ است
.....
برای اینکه اسرای چینی که به کارگری در معدن گماشته شده‌اند از فکر فرار بیرون بیایند و بهتر کار کنند برایشان زنان فاحشه فرستاده‌اند. همه ذوق زده‌اند جز یکی...کائو. 
کائو: چرا برامون زن آوردی؟ ( خشمگین)
سرکارگر ژاپنی: هر طور می‌خوای فکر کن. این دستوره.
- برامون فاحشه فرستادی...تا بعد مثل سگ براتون کار کنیم؟ آره؟
یکی از زن‌ها که مخالف آمدن بود- چان لان: هی! درباره ما چی گفتی؟ بهتره درست حرف بزنی. 
کائو: تو متوجه نیستی!
چان لان: خیلی هم می‌فهمم. تو بهتر از ما نیستی. دوستات رو نگاه کن...
کائو: خجالت نمی‌کشی؟
چان لان: فکر کردی دوست دارم بیام اینجا؟ به او گفتم نمیام. تو هر روز از ژاپنی‌ها کتک نمی‌خوری؟ پس برای چی اینجایی؟ اینجا رو دوست داری؟
کائو: متاسفم. ... ما همه از یک چیز زجر می‌کشیم.

و کائو و چان لان عاشق هم می‌شوند . هر شب از دو سوی سیم خاردار در مورد آزادی حرف می‌زنند و رؤیا می‌بافند. بقیه خوش می‌گذرانند اما این دو دلبسته‌ی هم و آزادی می‌شوند. و کائو گاهی تردید می‌کند بدون چان لان چطور فرار کند... و رؤیای عشق و آزادی در هم گره می‌خورد.

وضعیت بشر فیلم سه قسمتی است در مورد خشونت انسانها و درندگی انسان در جنگ. در مورد ناچاری انسانها برای گریز از شرایط . وضعیت بشر دیروز و امروز.
........
در عکس شخصیت اصلی داستان را می‌بینید- سرکارگر سوسیالیست ژاپنی . مهندس جوانی که خیال می‌کند می‌تواند شرایط را عادلانه‌تر و انسانی‌تر کند...